Prawie dwa miliardy złotych (dokładnie 1 952 151 513,23 zł) pójdzie na rozbudowę II linii metra i zakup taboru. Do obecnie budowanych stacji (trzech na Woli oraz trzech na Pradze-Północ i Targówku) dojdą trzy stacje na północy (roboczo nazywane „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy św. Wincentego i L. Kondratowicza oraz „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej) oraz dwie na zachód (roboczo nazywane „Wola Park” przy skrzyżowaniu ulicy Górczewskiej i T. Krępowieckiego oraz „Powstańców Śląskich” przy skrzyżowaniu ulicy Górczewskiej i Powstańców Śląskich) czyli 3+2. To razem ok. 6 km nowej trasy. W ramach dofinansowania kupionych zostanie także 17 nowych pociągów metra.

Metro Warszawskie ma decyzje środowiskowe na obydwa planowane odcinki. Projektant odcinka północnego, firma ILF Consulting Engineers Polska, przekazał już przygotowane projekty i są one analizowane przez specjalistów Metra. Metro Warszawskie czeka w tej chwili na wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Projektant zachodniego odcinka, konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” z AMC Andrzej M. Chołdzyński, pracuje nad dokumentacją. Metro Warszawskie planuje wkrótce złożyć wniosek o ustalenie lokalizacji linii kolejowej. Budowa 3+2 dla odcinka wschodniego będzie oznaczała zakończenie II linii, natomiast na Bemowie w planach są jeszcze trzy stacje oraz nowa stacja techniczno-postojowa zlokalizowana w Morach.

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych przygotowuje przebudowę ok. kilometrowego odcinka ul. Wał Miedzeszyński od skrzyżowania z Traktem Lubelskim do węzła z przyszłą trasą S2 (Południowa Obwodnica Warszawy) w rejonie ul. Ogórkowej. Unia Europejska dofinansuje tę budowę kwotą 40 313 006,04 zł. Wał Miedzeszyński będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, obustronne chodniki i trasy rowerowe, jezdnie lokalne, odwodnienie, oświetlenie, będzie także nowa zieleń. W ten sposób układ dróg miejskich w tym rejonie zostanie połączony z POW. Obecnie trwa postępowanie o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Prace budowlane mają ruszyć w II połowie 2018 r.

Dofinansowywane projekty:
Nazwa projektu: Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III
Wartość całkowita projektu: 3 564 536 216,00 zł
Wartość dofinansowania UE: 1 952 151 513,23 zł
Projekt zostanie dofinansowany z Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Oś priorytetowa VI: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Nazwa projektu: Budowa tramwaju na Gocław w Warszawie wraz z zakupem taboru
Wartość całkowita projektu: 396 181 893,00 zł
Wartość dofinansowania UE: 61 990 000,00 zł
Projekt zostanie dofinansowany z Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Oś priorytetowa VI: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Nazwa projektu: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą
Wartość całkowita projektu: 1 189 989 975,53 zł
Wartość dofinansowania UE: 554 638 744,87 zł
Projekt zostanie dofinansowany z Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, Oś priorytetowa VI: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Nazwa projektu: Przebudowa ul. Wał Miedzeszyński na odcinku od ronda z ul. Trakt Lubelski do węzła z planowaną trasą ekspresową S2
Wartość całkowita projektu: 82 013 605,00 zł
Wartość dofinansowania UE: 40 313 006,04 zł
Projekt zostanie dofinansowany z Funduszu Spójności w ramach Działania 3.1. Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, Oś priorytetowa III: Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.