b_420_0_16777215_00_images_Zdjecia_FK_system-ostrzegania-small.jpg

Nowoczesny system alarmowania i ostrzegania ludności o zagrożeniach, którego budowę rozpoczął stołeczny ratusz w 2009 roku, został powiększony o 119 syren, 8 punktów pomiarowych i 4 czujniki pogodowe. Jest to jeden z istotnych elementów podnoszących poziom bezpieczeństwa mieszkańców Warszawy. 

Zainstalowany system to zespół urządzeń służących do alarmowania i ostrzegania ludności o zagrożeniach. Składa się z central sterujących oraz punktów alarmowych wyposażonych w elektroniczne syreny alarmowe, które zainstalowano na budynkach Urzędu Miasta, słupach oświetleniowych, tramwajowych, na większości szkół oraz innych obiektach użyteczności publicznej. System daje także możliwość emitowania komunikatów głosowych, wprowadzonych wcześniej w system lub wypowiadanych na żywo.

Budowa systemu została rozpoczęta w 2009 roku. W latach 2009-2012 zainstalowaliśmy 54 punkty alarmowania ze środków pochodzących z budżetu miasta. W latach 2017 -2018 rozbudowano go dzięki środkom Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. W ramach projektu zostało wybudowanych 119 punktów alarmowania. Dodatkowo, system został wyposażony w 8 punktów pomiarowych poziomu wody rzeczek i strumieni na Białołęce, Mokotowie, Wawrze, Wesołej i Wilanowie oraz w 4 zintegrowane czujniki pogody.

Jak brzmi sygnał ostrzegawczy?
Ogłoszenie alarmu stanowi sygnał modulowany trwający trzy minuty, natomiast odwołanie alarmu to sygnał ciągły także trzyminutowy (informacje o sygnale mieszkańcy znajdą w ulotkach umieszczonych w Wydziałach Obsługi Mieszkańców w dzielnicach oraz w spotach wyświetlanych w komunikacji miejskiej). W przypadku usłyszenia sygnału alarmowego należy postępować zgodnie z poleceniami podawanymi w komunikatach nadawanych poprzez środki masowego przekazu lub syreny alarmowe oraz powiadomić inne osoby o zagrożeniu.

Poza alarmowaniem w sytuacji zagrożenia, system jest wykorzystywany w trakcie ćwiczeń i testów oraz w celu upamiętnienia ważnych wydarzeń, poprzez nadawanie sygnału treningowego (trwającego 1 minutę). Zgodnie z obowiązującymi przepisami, uruchomienie testowe systemu musi być poprzedzone podaniem stosownej informacji do publicznej wiadomości z 24-godzinnym wyprzedzeniem, za pomocą środków masowego przekazu.

Inne sposoby komunikacji
System syren alarmowych jest uzupełniony alternatywnymi sposobami komunikacji z mieszkańcami. W tym celu wykorzystywany jest Regionalny System Ostrzegania – RSO oraz Warszawski System Powiadomień powiadomienia.um.warszawa.pl/start.

Komunikaty i ostrzeżenia są przesyłane poprzez aplikacje dostępne bezpłatnie na telefony komórkowe i poprzez SMS-y. W przypadku poważnych zagrożeń dla mieszkańców komunikaty o zagrożeniach mogą być również publikowane w mediach oraz ogłaszane lokalnie z użyciem przenośnych środków powiadamiania (radiowozy, megafony).

Wszystkie punkty alarmowania są w pełni zarządzane i kontrolowane z centrali systemowej zlokalizowanej w Centrum Bezpieczeństwa przy ul. Młynarskiej 43/45. Za obsługę systemu odpowiada Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy.

Dodatkowe in formacje o systemie alarmowania i powiadamiania ludności znajdują się na stronie https://nowa-bezpieczna.um.warszawa.pl/-/system-alarmowania-i-ostrzegania

 

NUMER 31 | 30. LIPCA - 5 SIERPNIA 2018 r.

Czy wiemy, na który numer zadzwonić, gdy potrzebujemy pomocy lub szukamy informacji?

Z tą myślą Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy przygotowało dla mieszkańców ulotkę pn. „Co zgłosić? Gdzie dzwonić?”, w której zawarte zostały numery telefonów do Pogotowia Ratunkowego, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Miejskiego Centrum Kontaktu, Straży Miejskiej oraz numeru alarmowego 112.

Do każdego numeru telefonu przyporządkowano najważniejsze tematy spraw, z którymi mieszkańcy mogą dzwonić.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego - link

Załączniki:
Download this file (ulotka_co_zgłosic_gdzie_dzwonic.pdf)ulotka_co_zgłosic_gdzie_dzwonic.pdf[ ]784 kB

W latach 2007 - 2017 samorząd warszawski dofinansował Komendę Stołeczną Policji oraz Państwową Straż Pożarną w Warszawie.

Na potrzeby policji w tym okresie przeznaczono kwotę 159 450 488 zł, natomiast na straż przeznaczono kwotę 100 001 737 zł. 

Szczegółowe informacje znajdują się w załączonych plakatach.  

Załączniki:
Download this file (Straz.pdf)Straz.pdf[ ]32477 kB
Download this file (Policja.pdf)Policja.pdf[ ]32477 kB

Stołeczna Policja otrzymała z budżetu Warszawy 4,6 mln zł na służby ponadnormatywne, dzięki którym patrolowane są niebezpieczne rejony naszego miasta.

Od wielu lat przekazujemy Komendzie Stołecznej Policji fundusze, dzięki którym opłacani są policjanci pełniący nadprogramową służbę na ulicach miasta – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy – Są oni kierowani w miejsca wskazane przez mieszkańców, bo to oni wiedzą najlepiej czy w danym rejonie obecność policjanta jest niezbędna.
Stosowne porozumienie pomiędzy prezydentem m.st. Warszawy, a Komendantem Stołecznym Policji zawarto 28 lutego 2018 r. Przekazane fundusze pozwolą na wystawienie 20 000 służb.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego - link