Właściciele nieruchomości bądź ich zarządcy mogą elektronicznie złożyć deklarację dotyczącą gospodarowania odpadami komunalnymi. Nowy kalkulator ułatwia zdalne wprowadzanie zmian w urzędowych formularzach. Obowiązek złożenia deklaracji mają np. właściciele budynków jednorodzinnych, a w przypadku budynków wielolokalowych - wspólnoty mieszkaniowe bądź spółdzielnie mieszkaniowe. Mieszkańcy bloków (budynków wielolokalowych) nie składają deklaracji samodzielnie.

Jednocześnie najbardziej potrzebujący mieszkańcy i osoby znajdujące się obecnie w szczególnie trudniej sytuacji finansowej mogą liczyć na pomoc z Urzędu Miasta. Przyjmowaniem wniosków o dopłatę zajmuje się:

Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Wilanów

Dział pomocy środowiskowej i specjalistycznej

ul. Przyczółkowa 27A

02-968 Warszawa
22 648 22-26 w. 205

Pracownicy socjalni przyjmują klientów w poniedziałki od 8.00 do 18.00, od wtorku do piątku od 8.00 do 16.00.

 

Kalkulator deklaracji

Mieszkańcy Warszawy mogą w łatwy sposób złożyć dokumenty bez wychodzenia z domu. Na stronie deklaracje2020.um.warszawa.pl/odpady-komunalne/ dostępny jest elektroniczny kalkulator deklaracji. Narzędzie ułatwia wypełnianie formularzy i bezpieczne przekazywanie danych przez platformę ePUAP, z użyciem podpisu elektronicznego. Wkrótce użytkownicy będą mogli też sprawdzić status złożonego dokumentu oraz automatycznie wczytać dane hurtowo do formularza. Informacje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami oraz indywidualny numer konta bankowego mieszkańcy otrzymają w wiadomości SMS.

 Jak złożyć deklarację przez platformę ePUAP2?

  1. Prześlij wypełniony formularz deklaracji na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Urzędu m.st. Warszawy, będąc zalogowanym na platformie ePUAP2.
  2. W temacie wpisz „Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami” oraz dodaj informację o rodzaju deklaracji: DM lub DJ, DZW, DN, DH, DL”.
  3. Deklarację wraz z ewentualnymi załącznikami podpisz przy użyciu profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.

Wskazówki założenia profilu zaufanego dostępne są na stronie www.gov.pl oraz w filmie.

W przypadku braku podpisu elektronicznego, mieszkańcy mogą po wypełnieniu danych w formularzu wydrukować go, własnoręcznie podpisać i przesłać skan dokumentu drogą elektroniczną – nie trzeba wysyłać deklaracji pocztą ani dostarczać go w wersji papierowej.

 Jak złożyć deklarację drogą pocztową?

  1. Wydrukuj deklarację – formularze dostępne są tutaj
  2. Wypełnij ją i podpisz
  3. Wyślij drogą pocztową do Urzędu Dzielnicy Wilanów.

Data nadania listu jest uznawana jako data złożenia deklaracji. Dokumenty podpisują upoważnione do tego osoby lub zarządcy, dysponujący odpowiednim pełnomocnictwem.

Mieszkańcy Wilanowa składają deklarację i osoby posiadające nieruchomości na terenie naszej dzielnicy składają deklaracje do Urzędu Dzielnicy Wilanów, ul. Klimczaka 2.

Informacje o deklaracjach, dotyczących gospodarowania odpadami dostępne są na stronie czysta.um.warszawa.pl.

 Ważne terminy

Jeżeli dla danej nieruchomości deklaracja składana jest po raz pierwszy, to należy złożyć ją w terminie 14 dni od dnia zamieszkania pierwszego mieszkańca w danej nieruchomości lub powstania w niej odpadów komunalnych.

Brak złożenia deklaracji nie wyłącza obowiązku wniesienia opłaty za gospodarowanie odpadami. Opłatę za kwiecień br., zgodną z nowo obowiązującymi stawkami, właściciele nieruchomości powinni wnieść do 28 kwietnia 2020 r. na dotychczasowy numer rachunku. W przypadku braku wiedzy, co do numeru rachunku bankowego, istnieje możliwość wniesienia opłaty na rachunek ogólny Urzędu Dzielnicy Wilanów.